ús i abús de pantalles

Els passats dimarts 29 de gener i 12 de febrer, vam estar amb l’alumnat de 5è i de 6è de l’Escola Serra de l’Obac de Terrassa, parlant sobre ús i abús de pantalles. Vam iniciar la formació preguntant quines persones de la classe tenien mòbil propi; mentre que a 5è pocs aixecaven la mà, a 6è eren la majoria. El canvi de curs i l’apropament a l’Institut, marca una diferència abismal entre els 11 i els 12 anys.

A 6è tenien clar perquè servia un telèfon; per comunicar-se amb els seus familiars i amics, per llegir informació dels portals d’Internet (notícies…), per jugar i entretenir-se i un aspecte molt interessant que van mencionar molts dels assistents: per conèixer gent nova. Així doncs, s’afegia una nova funcionalitat que podria ser beneficiosa (per exemple per conèixer gent per compartir aficions, p.e. quedar amb persones que practiquen pàdel i organitzar un partit, seria un avantatge que ens permeten les noves tecnologies) però també té un cert perill de confiar en persones que no coneixem personalment però afegim als perfils i d’aquesta manera obtenen informació personal nostra, és una forta amenaça a treballar i més quan es tracta de menors d’edat.

Vam parlar de les diferents xarxes socials més utilitzades pels adolescents: Instagram, Snapchat, Musically, també sobre Influencers, Youtubers… Totes aquestes aplicacions tenen l’edat mínima entre els 13 i els 14 anys, tornem a observar com l’ús de les aplicacions en menors es prolifera i l’edat dels usuaris baixa… es plantejaran aquestes aplicacions tornar a baixar l’edat? Recordem que Instagram va néixer l’any 2010 i l’edat mínima eren 16 anys, actualment són 14 anys.

Per últim una dinàmica; quins aspectes positius i negatius veiem a les xarxes socials? A 5è veien més aspectes negatius que positius, fins i tot alguns alumnes van assenyalar com a aspectes positius: res. En canvi a 6è equilibraven la balança, veient com aspectes positius els anteriorment mencionats i com a negatius ambdós cursos van donar importància al: hackeig, suplantació d’identitat (fet que es troben molts adolescents, entre ells es roben els comptes i es fan passar pels seus companys i companyes), ciberbullying (l’assetjament que està més present en aquesta etapa), abusos i assetjament per part d’adults, etc. Per tant, tenen molt clars els perills que existeixen a la xarxa, també els avantatges, només ens queda seguir treballant amb ells i elles perquè actuïn amb el màxim de consciència i responsabilitat.

Com a factors de protecció vam destacar: activar la ubicació només quan sigui necessari, utilitzar contrasenyes segures (de 8 caràcters incloent: majúscules, minúscules, símbols i números), demanar consell als adults per descarregar una aplicació o quan tenim dubtes, anar amb compte amb els baners que ens apareixen (podem generar compres clicant sense voler), revisar les opcions de privacitat de Google amb la família (per entendre com funciona i quines opcions té, considerem que és una de les eines és educatives i interessants), no compartir material dubtós i ofensiu (respecte per als companys i companyes a més de fomentar el pensament crític d’investigar si tot allò que rebem és veritable i no fomentar la circulació de notícies falses).

Des de Cafè i Social Media, volem agrair a l’Ampa la confiança, creiem que és important i interessant fer prevenció a la primària per evitar possibles ensurts i conflictes en un futur.

Iris Roch