Pantalles: ús i abús Thos i Codina

Com vam publicar recentment, el mes de desembre ens vam trobar amb l’alumnat de 1er i 2on de batxillerat de l’Institut Thos i Codina de Mataró.

Des de Cafè i Social Media reivindiquem els espais educatius per a adolescents i joves.

Parlem del moment en el qual el menor es prepara per començar a prendre decisions, obrint camí a la imminent vida adulta.

En aquestes edats, els límits a casa es comencen a relaxar, la majoria de l’alumnat ens va indicar que no tenia normes a la família sobre l’ús de les pantalles, apel·lant a la confiança i la responsabilitat.

A més a més, entren en joc molts aspectes que s’han de tenir en compte a l’hora de dirigir-nos i entendre l’ecosistema adolescent.

Per exemple, saber que sovint les qüestions i preocupacions es porten de forma privada i no es comparteixen amb la resta de la classe, això té a veure amb la identitat i a la necessitat de pertànyer al grup. També captar el seu grau maduratiu, entenent que unes persones poden ser més madures que les altres, tot i tenir la mateixa edat i assistir al mateix curs.

Freqüentment a Cipais ens trobem com els adolescents entre 15-17 anys demanen espais personals amb els quals es puguin manifestar lliurement, sense que se’ls jutgi. Aquest apunt és fonamental per entendre les seves necessitats.

Recordem que l’adolescència, tal com diu la psicòloga de l’equip Laura Peiró, és una etapa de la vida fonamental en la construcció de la identitat i personalitat del subjecte. És un passatge entre la vida infantil i la vida adulta, un moment de reestructuracions amb canvis profunds tant a nivell extern com intern.

La nostra tasca, com a especialistes en pantalles a l’adolescència, és escoltar les necessitats i conductes dels menors a la xarxa. Així com donar tota la informació necessària perquè ells i elles siguin responsables dels seus actes a través de les plataformes digitals i que es facin càrrec de les conseqüències i les repercussions que pot produir-se per un ús inadequat.

El més important per això, és obrir les portes i oferir-los recursos perquè sàpiguen que poden demanar ajuda i tinguin referents a qui adreçar-se.

Iris Roch