Imatge Adolescència i pantalles a Sant Cugat

“Adolescència i pantalles” a Sant Cugat del Vallès

El dimecres 17 de gener, vàrem fer el taller Adolescència i pantalles a l’Institut Leonardo da Vinci de Sant Cugat del Vallès, amb la col·laboració de Som Connexió.

Va ser una formació destinada a famílies del mateix institut d’adolescents compresos entre 12 i 18 anys. Aquest taller anava dirigit a com acompanyar als nostres fills i filles a incorporar el telèfon mòbil. Malgrat això vàrem parlar també de les diferents formes de pantalles i de la seva utilització. Vam veure que hi havia darrere d’aquestes, els avantatges, els riscos, les necessitats que se’n deriven igual que les possibles alternatives. Vàrem remarcar la importància de l’entorn familiar, i d’aquest com a referent. Fent doncs una autocrítica de la nostra pròpia gestió com a usuaris dels mateixos dispositius.

Vam poder discernir entre els tipus d’ús i com intentar fomentar un ús profitós davant d’un ús innecessari o inadequat. Seguidament, parlant de la importància d’arribar a consensos mitjançant pactes d’ús segons les necessitats i edats maduratives dels nostres joves. En els quals nosaltres ens puguem sentir còmodes i ells puguin acceptar i respectar. Tenint doncs sempre la via del diàleg oberta per a poder anar modificant i avaluant les premisses preses. Deixant clar doncs la importància dels límits i les conseqüències que poden tenir incomplir el pacte.

Alhora, vàrem parlar de les diferents opcions que tenim a l’abast per a donar el mòbil als nostres fills, és a dir, mitjançant un terminal familiar, un terminal personal, un terminal d’adults, etc. En els quals vam exposar també la importància de la responsabilització i la coherència dels adolescents per a fer-ne un ús adequat. Intentant doncs marcar un temps, uns espais, i unes franges d’hora, depenent de la situació i valors familiars. Tanmateix, el control parental va ser explicat, com una eina més dins de l’acompanyament i quines funcions creiem que poden ser útils per a aquest. I una conscienciació dels diferents hàbits cibersaludables que hauríem de tenir a la xarxa.

Finalment, vàrem exposar uns casos pràctics per a poder trobar estratègies conjuntes en situacions quotidianes per molts de nosaltres. Buscant doncs diferents eines per a poder arribar als nostres joves i tenir doncs una comunicació més efectiva entre nosaltres, mitjançant sovint una escolta activa, per a poder empatitzar amb els nostres fills i filles.

Carlota Trias