Taller sobre l’ús de pantalles a la infància i l’adolescència al SIS Centelles i SIS L’Esquirol

El passat 22 de febrer vam realitzar dues sessions formatives, la primera amb famílies del SIS Centelles (3 adults del nucli familiar) i la segona amb famílies de SIS L’Esquirol (13 adults del nucli familiar), amb la col·laboració del Consorci de Serveis Socials d’Osona.

La demanda de les famílies estava relacionada amb l’establiment de límits en l’ús de pantalles i la preocupació sobre “l’enganxe” dels menors a les pantalles i les dificultats perquè trobin altres recursos per entretenir-se.

La trobada va girar entorn d’obtenir recursos que es puguin adaptar als valors i dinàmica familiar, així com la maduració i els interessos de l’infant/adolescent, aprofitant la diversitat i multitud de contingut que podem trobar a través de la xarxa. També vam parlar de la importància de la presència i compartir estones, jugant a coses que els agraden i que sovint aquestes són a través de les pantalles.

Alhora vam destacar els principals aspectes tècnics que tenen a veure amb les restriccions, les limitacions, la protecció de dades, la privacitat i totes les qüestions que pengen quan parlem de les plataformes digitals.

Què fem les famílies quan ens demana jugar a un videojoc que sabem que no és per a la seva edat? I si aquest videojoc és “el que juguen tots els seus amics i amigues”, tots i totes, menys ell o ella? Cedim a la pressió social?

Aquesta reflexió és una de les que sorgeixen a les trobades amb les famílies i no és fàcil de resoldre, ja que a vegades són qüestions que no tenen resposta o depèn del moment, de la família, de la persona…

El que sí que podem destacar, és que cal comunicar-nos i preguntar; per exemple, quan demanen obrir un perfil a Instagram, per què el volen? Què és el que els agradaria fer? Volen publicar? Volen ser espectadors de les vides d’altres? Què els aporta?

I a partir d’aquestes respostes, més enllà de prendre una decisió o arribar a un acord, cal passar per entendre què li passa i què ens està demanant: És que se sent sol/a? Se sent exclòs/a? Està descobrint la seva identitat? No sap avorrir-se?

Esperem haver aportat un granet de sorra i facilitar la relació amb les pantalles en l’àmbit familiar.

Iris Roch