Menors i pornografia: “A l’adolescència estan normalitzades les conductes violentes” Iris Roch Ardanuy, Planta Baixa de TV3

El passat dijous 23 de març Iris Roch Ardanuy, Responsable del programa de Cafè i Social Media, va participar al programa Planta Baixa de TV3, presentat per l’Agnès Marqués.

L’entrevista va girar entorn l’accés de continguts inadequats en edats primarenques, com podria ser la pornografia. Hi ha una relació directe entre el consum de pornografia i les conductes violentes?

Diàriament arriben notícies sobre conductes violentes en menors (agressions, assetjament, etc.), és que hi ha un increment? Es dona més visibilitat? Es denuncia més?

Com es pot treballar en l’àmbit educatiu amb els infants i adolescents? I en l’àmbit familiar?

En la infància, com arriben a un tipus de contingut eròtic? Com es pot protegir al menor? És capaç d’identificar la violència?

Aquestes són les qüestions que preocupen i ocupen a les famílies i, per extensió, als centres educatius. La nostra experiència marca tres premisses:

  1. En l’etapa infantil impera la curiositat, a vegades es poden sentir paraules que no coneixen i les busquen a internet. La xarxa conté una font inesgotable de recursos i informació, les famílies se senten desbordades i desorientades a l’hora d’exercir la potestat parental en una de les seves principals funcions: protegir al menor dels riscos derivats dels entorns digitals.
  2. Situem el context: venim d’un confinament, en el qual, els infants se’ls va connectar a les pantalles per donar continuïtat al curs escolar, les relacions socials, etc. Ara ens trobem que ja s’han habituat a fer un ús que en ocasions pot ser inadequat o abusiu. No és tard per aturar-nos, establir ponts de comunicació, transmetre els valors familiars i traçar un nou plantejament sobre l’ús de dispositius a casa.
  3. Aprofitem l’agilitat i interès que mostren els infants en l’entorn digital, per tal de guiar-los cap a un ús conscient i responsable. A vegades les famílies s’espanten perquè creuen que els menors saben més sobre l’entorn digital, però hem d’entendre que “no saber” o “no dominar” un tema, sigui perquè no tenim temps d’estar-ne al dia, no ens interessa o no hi tenim habilitat, no ens inhabilita o desautoritza. L’espai de joc, una pel·lícula, el sopar en família, etc. poden ser bones estones per parlar de temes que ocupen, com són les relacions a través de les pantalles.

A Cafè i Social Media, continuem treballant per generar activitats per a menors i famílies sobre l’ús de les pantalles!