Taller Hola pantalles! a Capellades

Taller Hola pantalles! a Capellades

El dimecres 26 d’abril i el 3 de maig vam realitzar dos Tallers Hola pantalles! amb famílies de Capellades.

En la primera sessió vam trobar-nos amb 16 famílies de 1er a 5è de primària, per parlar del que implica l’inici en l’ús de les pantalles, sobretot pel que fa a les xarxes socials i videojocs.

En aquesta vam reflexionar sobre la importància de la comunicació familiar, que com sempre recalquem és la millor prevenció.

El més important pels infants, és establir acords previs a l’ús de les pantalles, és a dir, dir per a què, quin contingut i durant quanta estona deixem un dispositiu. D’aquesta manera, estem ajudant a educar en la frustració, fomentant l’autorregulació. També amb aquest mateix objectiu, l’ús de programes de control parental poden ajudar a acompanyar la tasca educativa.

Un línia de treball que preocupa a les famílies d’arreu del territori és l’interrogant de si les decisions que es prenen en relació als límits que es posen en el consum de pantalles és adequat. Tot i haver edats recomanades, existeix certa incertesa que exerceix com a pressió a l’hora de decidir l’edat en la qual es dona el mòbil, si es deixa o no jugar a videojocs, què passa quan van a casa d’una altra família que té estableix diferents usos, per exemple si deixen jugar a un videojoc que es considera que no és adequat per a l’edat, etc.

Per últim, ser conscients de l’ús que fem com a famílies de les xarxes socials: publiquem fotos dels nostres fills i filles? Sabem què implica el sharenting?

En la segona sessió, ens vam trobar amb 20 famílies de 6è de primària a 4rt d’ESO, per reflexionar més extensament sobre els conflictes que ens trobem a casa derivats de l’ús de les pantalles.

Vam facilitar eines per a reconèixer quines senyals d’alerta, comportaments i conductes que hem de revisar per tal d’adreçar situacions que preocupen. Així mateix, vam repassar les edats recomanades i la seva naturalesa, que sovint té més a veure amb la maduresa del menor quan consumeix un tipus de contingut que no pot entendre o processar correctament.

Sobretot, vam parlar sobre el què implica l’etapa adolescent i quina posició podem optar per prendre com adults del nucli familiar. Aquest fet també passa per observar quina relació establim nosaltres mateixos amb les pantalles, si considerem que som un bon exemple i alhora, que connectem amb la vulnerabilitat, sense perdre l’autoritat… És un gran repte!

Agraïm al Pla Educatiu d’Entorn de l’Ajuntament de Capellades la seva confiança i capacitat organitzativa, així com les famílies participants les ganes d’implicar-se amb l’educació dels joves.

Iris Roch